
SOSIAALIPALVELUJEN OMAVALVONTASUUNNITELMA
SISÄLTÖ
SOSIAALIPALVELUJEN OMAVALVONTASUUNNITELMA ........................................... 0
1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT .................................................. 1
2 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN.................................................2
3 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET.....................................3-4
4 OMAVALVONNAN TOIMEENPANO..............................................................4-5
ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET .............................................................. 6 6. PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA ....................................................... 10 7 ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN ............................. 12

1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT
Palveluntuottaja
Frendiks Oy Y-tunnus 3375695-5
Hyvinvointialue Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Uusimaa, Vantaa ja Keravan hyvin vointialue, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ja Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintayksikkö
Frendiks Oy
Tenderinlenkki 6 B 46
00520 Postitoimipaikka Helsinki
Helsinki
Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan; asiakaspaikkamäärä Sosiaalialan avopalvelut, ammatillinen tukihenkilötyö: lapset ja nuoret
Esihenkilö Hamze Ahmed
Puhelin 0443173506 Sähköposti hamze.ahmed@frendiks.fi
1

Yksityisten palveluntuottajan lupatiedot
Aluehallintoviraston/Valviran luvan myöntämisajankohta (yksityiset ympärivuorokautista toimintaa harjoittavat yksiköt)
Palvelu, johon lupa on myönnetty
Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)
Ilmoituksen ajankohta
Palveluala, joka on rekisteröity _______________________________ Alihankintana ostetut palvelut ja niiden tuottajat
Ostopalvelujen tuottajat
Palvelukokonaisuudesta vastaava palveluntuottaja vastaa alihankintana tuotettujen palvelujen laadusta.
Miten palveluntuottaja varmistaa ostopalvelujen laadun ja asiakasturvallisuuden?
Lähtökohtaisesti käytämme omia resursseja ja mikäli erityisosaamisen tai muun syyn ta kia päädymme hankkimaan työntekijöitä alihankintana, kuten ammatinharjoittajia niin heidän kanssa sovitaan erillinen sopimus ja noudatetaan Frendiks Oy:n omavalvontasuun nitelmaa.
Onko alihankintana tuottavilta palveluntuottajilta vaadittu omavalvontasuunnitelmat? X Kyllä Ei
2 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö tai henkilöt
2

Ketkä osallistuvat omavalvontasuunnitelman laadintaan ja miten pidetään huolta henki löstön osallistamisesta suunnitelman laatimiseen?
Omavalvontasuunnitelman teki yrityksen toimitusjohtaja ja johtoryhmä.
Kuka vastaa omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta (nimi ja yhteystiedot)
Omavalvonnan suunnittelusta ja sen seurannasta vastaa yrityksen hallinto ja toimintaa koordinoi yrityksen perustaja Hamze Ahmed, 0443173506 ja hamze.ahmed@frendiks.fi
Omavalvontasuunnitelman seuranta
Omavalvontasuunnitelma päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia. Frendiksen toimintaa kehitetään jatkuvasti. Omavalvonta tarkistetaan säännöllisesti tarpeen mukaan, vähintään vuosittain.
Omavalvontasuunnitelman julkisuus
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen verkkosivuilla ja yksikköjen seinällä.
3 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
Toiminta-ajatus
Mikä on yksikön/palvelun toiminta-ajatus?
Frendiks Oy tuottaa sosiaalihuollon ja lastensuojelun avopalveluita. Frendiks Oy:n ta voitteena on tarjota laadukasta avohuollon lastensuojelutyRࡇtDࡇvaihtoehtona laitossijoi tuksille. Lisäksi toiminta periaatteenamme on kulkea nuorten rinnalla arkisin ja viikon loppuisin sekä auttaa asiakkaita lRࡇytDࡇmDࡇDࡇn itsestDࡇDࡇn oman elDࡇmDࡇnsDࡇaktiivisia
3

toimijoita. Frendiks Oy hyödyntää toiminnassaan yhteisön verkostoa ja monikulttuurista osaamista, joita sen toimijat ovat vuosien saatossa kerryttäneet.
Arvot ja toimintaperiaatteet
Toimintaamme ohjaavat arvot ovat: yksilöllisyys, tasa-arvo, turvallisuus, inhimillisyys ja asiakaslähtöisyys.
Toimintaperiaatteemme: Lasten ja nuorten kanssa työskennellään yksilöllisesti heidän omien tavoitteiden suuntaisesti ja heille turvallisessa ympäristössä. Lisäksi työskente lyssä hyödynnetään työntekijöiden monikulttuurista- ja moniammatillista osaamista sekä yhteisön ja eri verkostojen osaamista.
Työotteemme on terapeuttinen, inhimillinen ja voimavarakeskeinen.
4 OMAVALVONNAN TOIMEENPANO
RISKIENHALLINTA
Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja niiden korjaaminen
Frendiksin omavalvonta perustuu riskienhallintaan, jossa toimintaan liittyviDࡇriskejDࡇja mahdollisia epDࡇkohtien uhkia arvioidaan säännöllisesti.
Kun työntekijä kohtaa työssään riskitilanteen tai poikkeaman on työntekijä velvollinen ilmoittamaan yrityksen esihenkilölle tai toimitusjohtajalle. Henkilökunta ilmoittaa oh jeistetusti havaitsemistaan epäkohdista, laatupoikkeamista ja riskeistä asiakkaan sosiaa lihuollon toteuttamisessa tai ilmeisistä epäkohdan uhista Sosiaalihuoltolain 48 § mukai sesti. Ilmoitus käsitellään ja tehdään asianmukaiset toimenpiteet saman lain 49 § mukai sesti.
Johtoryhmä määrittää tarvittaessa välittömät korjaavat toimenpiteet. Johtoryhmä antaa yleiset toiminnanmuutoksiin liittyvät ohjeistukset (tiedotus sähköpostitse ja/tai tiimipa lavereissa).
4

Riskienhallinnan järjestelmät ja menettelytavat
Työntekijä, joka kohtaa työssään riskitilanteen tai normaalista työtilanteesta poikkeavan tilanteen, on velvollinen ilmoittamaan siitä esihenkilölle tai toimitusjohtajalle mahdolli simman pian ensin suullisesti ja myöhemmin kirjallisesti. Ilmoittamista varten on laa dittu Poikkeamaraportti-lomake, joka löytyy yrityksen yhteisestä pilvipalvelusta Drivesta kohdasta Yhteiset / lomakkeet / poikkeamaraportti.
Riskienhallinnan työnjako
Johtoryhmä vastaa yleisestä työhyvinvoinnin edistämisestä, ylläpidosta ja arvioinnista. Mahdollisista poikkeamista ja uhka- sekä vaaratilanteista ilmoitetaan esimiehelle tai vara henkilölle välittömästi. Tarvittaessa raportit käsitellään tiimin kokouksissa. Toimenpiteiden suunnittelussa keskitytään ennaltaehkäisyyn ja tavoitteena on välttää vastaavat tilanteet tu levaisuudessa.
Riskienhallinnan prosessi on käytännössä omavalvonnan toimeenpanon prosessi, jossa riskienhallinta kohdistetaan kaikille omavalvonnan osa-alueille.
Luettelo riskienhallinnan/omavalvonnan toimeenpanon ohjeista
ξ sosiaalipalvelujen omavalvontasuunnitelma
ξ riskien tunnistaminen
5

5 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
Kuntien ostopalvelu- ja palveluseteliasiakkaiden palvelutarpeen arvioinnin suorittaa pal velun tilaaja. Palvelun tarvetta arvioimme jatkuvasti palveluntuotannossa ja palvelun tarpeen muutoksiin reagoimme hyvin herkästi. Asiakkaalle tehdään sosiaalityöntekijän toimesta yksilöllinen asiakassuunnitelma hänen kanssaa. Asiakassuunnitelman päivittämi sestä vastaa asiakkaan sosiaalityöntekijä.
Asiakas on oman elDࡇmDࡇnsDࡇasiantuntija, jota Frendiks Oy:ssa kunnioitetaan. Asiakkaan halutessa omaiset ja lDࡇheiset lähelle, ovat he tervetulleita toiminnan suunnitteluun, sillä tukiverkosto on arvokkaassa asemassa palvelutarpeen arvioinnissa ja palveluita jDࡇrjes tettDࡇessDࡇ, siksi yrityksessä tavataan heitä avoimesti asiakkaan toiveen mukaan. Asiak kaan osallisuutta ja toimijuutta tuetaan kaikissa palveluiden vaiheissa. Asiakas saa myRࡇs oman kappaleensa asiakassuunnitelmasta.
Itsemaksaville asiakkaille tarjoan maksutonta kartoituskDࡇyntiDࡇ, jossa palvelutarpeen ar viointi tapahtuu yhteistyRࡇssDࡇasiakkaan ja/tai lDࡇheisten sekDࡇmuiden verkostojen kanssa asiakkaan tarpeen mukaan
Asiakkaan kohtelu
Itsemääräämisoikeuden varmistaminen
Itsemääräämisoikeus on jokaiselle kuuluva perusoikeus, joka muodostuu oikeudesta hen kilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Siihen liittyvät lähei sesti oikeudet yksityisyyteen ja yksityiselämän suojaan.
Frendiks Oy:n tarjoamat palvelut ovat avohuollon tukitoimenpiteitl ja perustuvat va paaehtoisuuteen. Asiakastapaamiset tehdDࡇDࡇn asiakkaalle sopivassa ympDࡇristRࡇssDࡇ. yrityk sen toimijoita sitoo vaitiolovelvollisuus.
6

Asiakkaan asiallinen kohtelu
Usein sosiaalipalveluista tehdyissä kanteluissa tulee esille asiakkaan kokemaa epäasial lista kohtelua. Asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle, mikäli hän on tyytymätön kohteluunsa. Pal velun perustuessa ostosopimukseen muistutus tehdään järjestämisvastuussa olevalle vi ranomaiselle. Yksikössä tulisi kuitenkin ilman muistutustakin kiinnittää huomiota ja tar vittaessa reagoida epäasialliseen tai loukkaavaan käytökseen asiakasta kohtaan.
Miten varmistetaan asiakkaiden asiallinen kohtelu ja miten menetellään, jos epäasi allista kohtelua havaitaan?
Asiakkaiden yksilöllinen kohtelu on yksi toimintaperiaatteistamme. Toimimme niin, ettl asiakkaiden asema, oikeudet ja oikeusturva toteutuu. Vastuu tlstl on yrityksen työnteki jällä sekä johtoryhmällä. Noudatamme sosiaalihuoltolain 48§ ja 49§ mukaista ilmoitus velvollisuutta. Asiakas ottaa ensisijaisesti yhteyttä työntekijään ja käydään yhdessä läpi tapahtunut. Pyydetään anteeksi ja sovitaan jatkotoimenpiteistä. Mikäli asiakas on tyyty mätön päätökseen, voi asiakas halutessaan ottaa yhteyttä tapahtuneesta omaan sosiaali työntekijään tai tarvittaessa kunnan sosiaaliasiamieheen, minkä jälkeen toimimme hei dän osoittamalla tavalla.
Asiakkaan osallisuus
Asiakkaiden ja omaisten osallistuminen yksikön laadun ja omavalvonnan kehittämi seen
Asiakaspalautetta kerätään kirjallisella kyselylllࡇasiakassuhteen aikana tai sen päättymi sen yhteydesslࡇ, kuitenkin vähintään vuosittain. Tukinuoria kannustetaan suullisen pa lautteen antamiseen. Asiakaspalautetta kerätään tukinuorilta, asiakasperheiltDࡇsekä sosi aalityöntekijöiltlࡇ. Kyselylinkki löytyy yrityksen verkkosivuilta.
Miten asiakkailta saatua palautetta hyödynnetään toiminnan kehittämisessä ja/tai kor jaamisessa?
7

Kaikki saatu palaute tunnistetaan ja palautteesta kiitetään. Seuraan saatua palautetta tyytyvDࡇisyyskyselyjen tuloksia seklࡇkehitämme toimintaamme tämän pohjalta.
Asiakkaan oikeusturva
Muistutuksen vastaanottaja, virka-asema ja yhteystiedot
Jos asiakas on tyytymätön saamaansa kohteluun, hänelllࡇon oikeus tehdlࡇmuistutus: Hamze Ahmed
Frendiks Oy
Tenderinlenkki 6 B 46
0443173506
hamze.ahmed@frendiks.fi
Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot sekä tiedot hänen tarjoamistaan palveluista
Helsinki
Sosiaali- ja potilasasiamiehet
Jenni Hannukainen, Sari Herlevi, Ninni Purmonen, Taru Salo ja Teija Tanska
sosiaali.potilasasiamies@hel.fi
Neuvonta
puh. 09 310 43355 maʹto klo 9ʹ11
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Vantaa
Puh. 0941910230
Arkisin klo 8-16
Sähköposti: miikkael.liukkonen@vakehyva.fi
Kerava
Sosiaaliasiamies
8

Puhelinajat:
maanantai klo 12.00-15.00
tiistai, keskiviikko, torstai klo 9.00-12.00
Puh. 0400 277 087
sosiaaliasiamies@sosiaalitaito.fi
Länsi Uudenmaan sosiaali- ja potilasasiamies
Espoo, Hanko, Kauniainen, Kirkkonummi, Raasepori:
sosiaali- ja potilasasiamiehet Eva Peltola ja Terhi Willberg, p. 029 151 5838.
sähköposti: sosiaali.potilasasiamies@luvn.fi
Neuvontaa puhelimitse ma 10ʹ12, ti, ke, to klo 9ʹ11 (ei perjantaisin eikä pyhien aattona). Henkilökohtainen käynti ajanvarauksella.
Inkoo, Karkkila, Lohja, Siuntio, Vihti:
Sosiaaliasiamiehet
Clarissa Kinnunen
Jenni Henttonen
p. 040 027 7087
ma klo 12ʹ15
ti, ke, to klo 9ʹ12 (ei perjantaisin eikä pyhien aattona)
Potilasasiamiehet
Clarissa Kinnunen
Jenni Henttonen
p. 040 833 5528
ma klo 12ʹ15
ti, ke, to klo 9ʹ12 (ei perjantaisin eikä pyhien aattona)
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Sähköinen asiointi:
https://www.varha.fi/fi/asiointikanavat/sosiaaliasiamiehen-tietoturvallinen-sahkoinen-asiointikanava
9

Miten yksikön toimintaa koskevat muistutukset, kantelu- ja muut valvontapäätökset käsitellään ja huomioidaan toiminnan kehittämisessä?
Toimintaa tarkastellaan ja kehitetDࡇDࡇn asiakaspalautteen pohjalta. MikDࡇli toiminnassa ha vaitaan puutteita, ne korjataan vDࡇlittRࡇmDࡇsti, jotta asiakkaalle koituu mahdollisimman vDࡇhDࡇn haittaa.
Tavoiteaika muistutusten käsittelylle: mahdollisimman nopeasti
6. PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta
Jokaiselle asiakkaalle laaditaan yksilöllinen suunnitelma, joka on laadittu yhteistyössä asiakkaan sosiaalityöntekijän kanssa, johon kirjataan asiakkaan tarpeet. Suunnitelman lähtökohtana ovat lastensuojelun ohjaavat periaatteet.
Miten asiakkaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja kuntouttavaa toimintaa koskevien ta voitteiden toteutumista seurataan?
Asetettuja tavoitteita seurataan käynneillä ja asiakassuunnitelmapalavereissa. Henkilöstö
10

Henkilöstön rekrytoinnin periaatteet
Hakuprosessin keskeisenä tavoitteena on varmistaa henkilöstön moniammatillisuus ja so veltuva osaaminen Frendiksen tarjoamiin palveluihin ja asiakasvaatimuksiin. Frendiksellä panostaan erityisesti uusien työntekijöiden soveltuvuuteen Frendiksen työyhteisöön. Tämä tukee hyvää yhteistyötä asiakastyössä ja palvelee siten myös asiakkaiden etua. Lasten kanssa työtä tekeviltä edellytämme rikosrekisteriotteen esittämistä. Lisäksi tarkistamme heidän ammattipätevyytensä.
Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja täydennyskoulutuksesta
Sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetun lain § 5 ja terveydenhuollon ammattihenki löistä annetun lain § 18 mukaisesti Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla on velvolli suus ylläpitää ja kehittää ammattitaitoaan sekä perehtyä alansa sääntöihin ja määräyksiin ja siksi kuuntelemmekin herkällä korvalla työntekijöiden näkemyksiä perehdytyksestä. Henki lökunnan valmennukseen on suunniteltu järjestelmällinen toteutussuunnitelma, johon kuu luu perehdytyslomake. Lisäksi sähköiset ohjeistukset ovat saatavilla pilvipalvelu Drivessa.
Työnantajan tulee luoda edellytykset sille, että ammattilaiset saavat tarvittavan perehdytyk sen ja mahdollisuuden täydennyskoulutukseen, jotta he voivat kehittää ammattitaitoaan.. Henkilöstön täydennyskoulutusta tuetaan suunnitelmallisesti ja säännöllisesti. Kaikilla työn tekijöillä on mahdollisuus osallistua työnantajan järjestämään koulutukseen vuosittain. Li säksi järjestetään yhteisiä koulutustilaisuuksia koko henkilöstölle.
Täydennyskoulutustarpeita on mahdollista esittää matalalla kynnyksellä kuten viikko- ja kuukausipalaverissa ja kehityskeskusteluissa.
11

7 ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN
Asiakastyön kirjaaminen
Frendiks käyttää Nappulaa- asiakastietojärjestälmänä. Hallinnontiimi perehdyttää työn tekijät, niin että raportit kirjataan viipymättä käyntien päätteeksi. Lisäksi Nappulaan asetetaan muistutus, joka hälyttää käyntiraporttien viivästymisestä.
Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot
Onko yksikölle laadittu salassa pidettävien henkilötietojen käsittelyä koskeva seloste? Kyllä X Ei
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa toimintayksikön vastaava johtaja.
Paikka ja päiväys 1.8.2023
Allekirjoitus Hamze Ahmed
12
1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT